geblod.nu

Idag har jag vart duktig, åkte in till stan och gav blod, vilket jag för övrigt tycker att fler borde göra.
Klicka bara in er på geblod.nu och anmäl er! lätt som en plätt. Dessutom får man god fika efteråt :)
Sen blev det lite shopping, hitta äntligen en vårjacka som jag tycker om, har letat länge. Sen blev det lite linnen, leggins och en kjol med :) Shopping terapi!

Imorgon fyller pappa år och på onsdag är det Peters tur, så därför blir det att åka till Björkö i morgon efter jobbet och fira lite :)

Födelsedagsfest

Igår hade Vanja 25 års fest som var mycket trevlig. Dom hade ordnat en lek som vi hade väldigt kul med, kan väl dock tyvärr säga att jag inte var så himla bra på den, mn det är ju inte det som är viktigast.
Leken går ut på att man är par, den ena personen får se bilder på artister och så ska man få den andra personen att förstå vilka det är genom att sjunga deras låtar.
Det är inte alltid så lätt när man inte har super koll på hur artister ser ut. Men kul hade vi! så Vanja och Maik får allt en stjärna i kanten för att dom var så duktiga och organiserade detta.
Idag har jag mestadels bara slappat i Vanjas och maiks soffa och läst saga för Tristan mellan varven, mysigt.

magsjuka - vatten= mitt jobb

På grund av läcka på vattenledningen har vi nästan inget vatten på jobbet. Dom har hittat läckan, lagat den, fått en ny läcka, kommit fram till att dom ska köpa nya ledningar istället, vilket resulterar i minst två veckor till utan vatten.
På detta har vi dessutom fått magsjuka på mina avdelning på jobbet. När vi har trott att magsjukan äntligen är över blir nästa person sjuk. HÄRLIGT!! Känns fantastiskt roligt att jobba under dessa förhållande.
Är dock oerhört tacksam över att det inte är några problem med vattnet hemma hos mig.

Hemma igen

Nu är jag tillbaka i Sverige igen, fast det känns iget kul alls. Vill bara åka tillbaka till min älskling igen! Men nu sitter man i denna j-vla skiten igen utan att veta när jag får se honom nästa gång.
Borde kanske vara glad eftersom jag har vart hos honom i två veckor, men dom två veckorna försvann lika fort som om det bara hade vart två dagar. Allt är så bra när jag har Serkan i närheten, varför kan det inte bara vara så hela tiden? Varför måste det vara så orättvist?
Allt känns så tomt och tråkigt just nu fast att jag har massa fina vänner en härlig familj och ett jobb att gå till,
men det räker inte!

Nä, ska försöka rycka upp mig lite och berätta om veckan i Istanbul istället!
Efter helgen i Ankara åkte vi vidare till Istanbul där vi hade bokat in oss en vecka på hotel Pera Tulip.
Ett jätte fint hotel precis i min smak :)
Stort sett hela dagarna så turistade vi, blir nog tråkigt att rabbla upp allt vi har vart och tittat på, men jag lägger in lite bilder från en del grejer i alla fall.
Efter att promenerat runt hela dagarna gick vi oftast ner till hotelets relax avdelning, där vi bubblade i poolen, tog ett turkiskt bad och bastade i mint bastu. Väldigt härligt!

Efter att ha varit i Turkiet nu i två veckor så måste jag allt säga att jag tycker väldigt mycket om det landet.
Det är väldigt olikt Sverige, men ett väldigt charmigt land och jag vill definitivt åka dit igen!

I Ankara, Atatürk Mausoleum

Inne i Ayasofya, vrid handen ett helt varv och önska dig något

Framför blue mosque

Inne i blue mosque

Basilica Cistern

Inne i Grand Bazar

Innan

Och efter klippning, lite skillnad

uppe i Galata Tower, fantastisk utsikt

röka vattenpipa och spela backgammon, soft!

Minia Turk, ett ställe med massa kända turkiska byggnader i miniatyrform

Franska gatan

Going Ankara

Inan vi åkte iväg till Ankara igår så stanade vi till hos Serkans moster för att säga hej då eftersom jag inte kommer att träffa henne mer denna resan. Hon gav mig en sjal, så himla snällt!
Hon tar hand om Kerem (Serkans syterson) på dagarna, han tycker inte om när Serkan pratar engelska och när Serkan gör det så håller Kerem för hans mun och säger att pojkar pratar inte engelska, pojkar leker. Han är så himla söt, dock blyg inför mig.

Sen bar det av till Ankara i alla fall, på vägen stannade vi vid en sjö. Det var jätte fint där, verkligen lugnt och fridfullt. Synd att det inte var lite bättre väder bara för i sånna fall hade vi haft picknick, men det var för kallt för det.
Efter att ha kommit fram och tagit det lugnt en stund gick vi ut och satte oss på en pub med live musik, turkisk live musik. Hade jätte trevligt, hade bara vart kul om jag med hade kunnat sjunga till musiken som resten av puben gjorde! Men men, man kan ju inte alltid ha allt.
Vi beställde in "rör" med öl. Ett rör med 3,5 lite öl i som det satt en tapp på typ. Kul när det är anorlunda.
Synd bara att jag glömde ta med mig kameran ut.

Nu väntar jag bara på att folket ska börja vakna till liv igen så denna dagen med kan börja.

Vid sjön

Det är fantastiska vyer längs med motorvägen

Första dagarna i Turkiet

Min första ensama flygresa gick bra, förutom att jag tappa bort mig lite på flygplatsen i Istanbul och inte riktigt hittade Serkan med en gång, men det löste sig till slut det med :)

Första och andra natten sov vi i Istanbul hos en kompis till Serkan som heter Arzu. Vi kom dit på kvällen så det var ganska lugnt vi käkade och sen gick vi till lägenheten där Arzu bor.
Nästa dag åkt vi och åt frukost på ett ställe med fantastisk utsikt, hur härligt som helst. Efter det åkte vi till ett köpcentrum som heter Forum Istanbul, kan inte påstå att det var speciellt litet. Blev en del shopping innan vi gick till akvariumet som fanns inne i Forum Istanbul. Ett schyst akvarium som har europas största akvarium tunnel.
Vid detta lagat har jag även lärt mig att man måste alltid gå igenom en säkerhetskontroll för att komma in på köpcentrum (typ som på flygplatserna).
För övrigt så är mitt intryck av Turkiet att allt är väldigt stort och det finns väldigt mycket av allt.
Inklusive bilar, vilket innebär bilköer. Där det blir bilköer går det runt försäljare och säljer allt från blommor och bröd till leksaker.

På onsdag morgon åkte vi till Sakarya, där Serkan bor.
På vägen dit stanade vi på ett outlet center, vilket såklart innebär mer shopping :)
Fick även testa på något som liknade sockervadd, det är som små bollar i olika smaker, fast det var godare än sockervadd.
Väl framme i Sakarya käkade vi och gick runt lite på stan.
Varje onsdag har dom bazar i Sakarya, vilken vi gick till en sväng - shopping!
Tur att jag inte köper jätte mycket på varje ställe vi går till!
På kvällen blev det till att träffa familje, nervöst.
Men jag tror att det gick hyfsat, trotts språksvårigheter och seder jag inte är van vid.
När man träffar äldre människor i Turkiet pussar man dom på handen och tar sedan deras hand upp på sin panna, för att visa respekt. Så detta fick jag göra, jag kände mig väldigt klumpig, men tror i alla fall att det var uppskattat.
Hans familj är mycket trevlig och det är synd att jag inte kan prata med dem.

Idag tog Serkan mig till en by som heter sapanca, där vi strosa runt, satt på fik och åkte upp på ett berg där man tror att det inte skall finnas någonting, men efter ett tag kom vi fram till en jätte fin restaurang med trädgård som både hade en bäck och ett vattenfall. Denna restaurangen odlar sin egen fisk, vilket så klart då är deras specialitet, och det var väldigt gott och fantastiskt billigt. Kosta ca 200kr för både mig och serkan inklusive allt.
We like!

I morgon bär det av till Ankara!

Frukost på restaurangen med jätte fin utsikt (som dock inte kom med på kortet)

Akvarium

Utsikt från bron mellan asien och europa

ute och strosar runt sjön i sapanca