Första dagarna i Turkiet

Min första ensama flygresa gick bra, förutom att jag tappa bort mig lite på flygplatsen i Istanbul och inte riktigt hittade Serkan med en gång, men det löste sig till slut det med :)

Första och andra natten sov vi i Istanbul hos en kompis till Serkan som heter Arzu. Vi kom dit på kvällen så det var ganska lugnt vi käkade och sen gick vi till lägenheten där Arzu bor.
Nästa dag åkt vi och åt frukost på ett ställe med fantastisk utsikt, hur härligt som helst. Efter det åkte vi till ett köpcentrum som heter Forum Istanbul, kan inte påstå att det var speciellt litet. Blev en del shopping innan vi gick till akvariumet som fanns inne i Forum Istanbul. Ett schyst akvarium som har europas största akvarium tunnel.
Vid detta lagat har jag även lärt mig att man måste alltid gå igenom en säkerhetskontroll för att komma in på köpcentrum (typ som på flygplatserna).
För övrigt så är mitt intryck av Turkiet att allt är väldigt stort och det finns väldigt mycket av allt.
Inklusive bilar, vilket innebär bilköer. Där det blir bilköer går det runt försäljare och säljer allt från blommor och bröd till leksaker.

På onsdag morgon åkte vi till Sakarya, där Serkan bor.
På vägen dit stanade vi på ett outlet center, vilket såklart innebär mer shopping :)
Fick även testa på något som liknade sockervadd, det är som små bollar i olika smaker, fast det var godare än sockervadd.
Väl framme i Sakarya käkade vi och gick runt lite på stan. 
Varje onsdag har dom bazar i Sakarya, vilken vi gick till en sväng - shopping!
Tur att jag inte köper jätte mycket på varje ställe vi går till!
På kvällen blev det till att träffa familje, nervöst.
Men jag tror att det gick hyfsat, trotts språksvårigheter och seder jag inte är van vid.
När man träffar äldre människor i Turkiet pussar man dom på handen och tar sedan deras hand upp på sin panna, för att visa respekt. Så detta fick jag göra, jag kände mig väldigt klumpig, men tror i alla fall att det var uppskattat.
Hans familj är mycket trevlig och det är synd att jag inte kan prata med dem.

Idag tog Serkan mig till en by som heter sapanca, där vi strosa runt, satt på fik och åkte upp på ett berg där man tror att det inte skall finnas någonting, men efter ett tag kom vi fram till en jätte fin restaurang med trädgård som både hade en bäck och ett vattenfall. Denna restaurangen odlar sin egen fisk, vilket så klart då är deras specialitet, och det var väldigt gott och fantastiskt billigt. Kosta ca 200kr för både mig och serkan inklusive allt.
We like!

I morgon bär det av till Ankara!



Frukost på restaurangen med jätte fin utsikt (som dock inte kom med på kortet)


Akvarium


Akvarium


Utsikt från bron mellan asien och europa


ute och strosar runt sjön i sapanca



restaurangens vattenfall


restaurangen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0